november 30th, 2012

...now browsing by day

 

”Afternoon tea” – en fröjd för alla sinnen

fredag, november 30th, 2012

Jag sjunker ner i min läsfåtölj och läppjandes på en kopp te förflyttar jag mig bekvämt tillbakalutad till England. I mina händer håller jag boken Afternoon Tea skriven av Liselotte Forslin och Jan Gradvall. Bruno Ehrs stora vackra fotografier från den engelska landsbygden i trakten runt Bath och åsynen av smarriga scones och andra läckerheter triggar obönhörligt igång min reslust, även om jag för tillfället nöjer mig med att resa i fåtöljen.

Ritualen Afternoon Tea sägs ha introducerats av Anna, den sjunde hertiginnan av Bedford, runt 1840. Enligt traditionen består Afternoon Tea av en kanna te med mjölk, socker och citron som möjliga tillval och som tilltugg serveras olika smörgåsar, gurksnittar, scones med marmelad och clotted cream och avslutningsvis söta bakverk.

Boken innehåller ett 30-tal recept på alltifrån scones, till fruktbröd, kakor och marmelad. Jag hittar ett recept på en smarrig chokladtårta som skulle passa utmärkt som födelsedagstårta och noterar att recepten tyvärr inte är så magra. Engelska scones med grädde är knappast någon smalmat! Finns det verkligen inget recept på scones som är åtminstone lite mer hälsosamt? Jag nöjer mig med att betrakta de vackra fotografierna, vilket bara det är en fröjd.

Författarna påpekar så sant att kaffe ger energi, medan te gör att man slappnar av. Nog skulle det kännas främmande att rusa runt med en takeaway-mugg med te? Håll med om att det känns naturligare att sjunka ner i en fåtölj med en kopp te och en god bok?! Jag fyller på min tekopp och instämmer i påståendet att tedrickande är förknippat med bokläsande!

Må bra med hormoner i harmoni

fredag, november 30th, 2012

Marlene Gustawson och Lotten Odh ger i boken Harmoniska hormoner: för kvinnor 40+ råd om hur du som kvinna hittar en långsiktigt sund livsstil. En småtrevlig och lättsam bok som förutom några inledande kapitel om hormoner också innehåller en receptdel och ett 21-dagarsprogram.

Programmet innehåller tips om hur du kan tänka, leva, sova, motionera, äta och stärka dig med örter. Vikten av regelbundna sömnvanor, samt kombinationen av sund mat och motion betonas särskilt. Råden som ges är enkla, ibland snudd på banala, lite som i en veckotidning, vilket dock inte behöver vara fel om man är på det humöret.

Texten är överlag kortfattad och översiktlig. Kapitlet om örter läste jag med intresse. Olika örter nämns, men författarna går inte in på vilka produkter och varumärken som finns på marknaden. När det gäller fakta om olika hormoner är genomgången ganska summarisk. Dessa invändningar till trots passar boken fint på bibliotekens kropp och själ-hyllor.

 Skogspromenad

Läsaren uppmuntras bland annat att vara ute mer i naturen och gå en promenad i skogen. Naturen läker heter det ju.